Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy stwarza bardzo korzystne warunki do nauki i wspierania rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie oraz ze sprzężonymi zaburzeniami.
Prowadzone są zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze i edukacyjne w oparciu o indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów.
Obecnie uczniowie OREW realizują obowiązek szkolny w klasach:
I-III szkoły podstawowej,
IV- VI szkoły podstawowej,
I-III gimnazjum,
I- III Przysposabiającej do Pracy,
Celem głównym edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym jest rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, wdrażanie go do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych a w szczególności wyposażenie go - stosowanie do jego możliwości - w takie wiadomości i umiejętności, które pozwolą mu na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby.
Cel powyższy realizujemy poprzez następujące zadania:
- zapewnienie poczucie bezpieczeństwa i komfortu psychicznego,
- ułatwienie kontaktu z drugą osobą w najpełniejszy sposób werbalnie lub pozawerbalnie (piktogramy, komunikatory, gesty Coghamo),
- rozwijanie świadomości ciała i kontroli nad nim,
- poznawanie i pogłębianie znajomości schematu własnego ciała oraz nabycia podstawowych umiejętności samoobsługowych i wykorzystanie ich w codziennym życiu, zdobycie maksymalnej samodzielności w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,
- rozwijanie orientacji w otoczeniu - wielozmysłowe poznawanie i eksplorowanie środowiska oraz zmian, które w nim zachodzą,
- zapewnienie każdemu dziecku optymalnej niezależności oraz poczucia decydowania o sobie,
- kształtowanie poczucia przynależności dziecka do społeczeństwa i tolerancji jego zachowań,
-wdrażanie do współżycia , współdziałania i wzajemnej pomocy w kontaktach społecznych,
-uczestnictwo w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami zbiorowości.
Treści nauczania i wychowania związane są z celami edukacyjnymi i indywidualnymi programami terapeutycznymi. Opracowane są przez zespół specjalistów OREW i odpowiadają indywidualnym potrzebom edukacyjnym. Zakres treści nauczania i wychowania ulega poszerzeniu w miarę nabywania przez uczniów wiadomości, umiejętności i sprawności. Uwzględniając powyższe nauczyciele - terapeuci układają miesięczne plany pracy dla grup edukacyjno-terapeutycznych
W szkole podstawowej w nauczaniu początkowym (klas I-III) obowiązują zajęcia edukacyjne:
- Kształcenie zintegrowane.
- Religia.
- Zajęcia rewalidacyjne.
W szkole podstawowej w klasach IV-VI i gimnazjum wyodrębnia się:
1. Zajęcia edukacyjne w ramach przedmiotów:
- Funkcjonowanie w środowisku.
- Muzyka z rytmiką.
- Plastyka.
- Technika.
- Wychowanie fizyczne.
- Religia.
2. Zajęcia rewalidacyjne.
Treści programowe są ze sobą w ścisłej korelacji i mają charakter otwarty, dostosowany do potrzeb, możliwości rozwojowych i percepcyjnych oraz upodobań ucznia. Realizacja programu odbywa się w warunkach zapewniających dziecku życzliwą atmosferę, poczucie komfortu i zaufania do nauczyciela. Bazę nabywania umiejętności i nawyków stanowią czynności znane i lubiane przez dziecko, związane z życiem codziennym organizowane w środowisku domowym, społecznym i przyrodniczym.
Zajęcia prowadzone są grupowo, co integruje dzieci i uczy interakcji społecznych oraz indywidualnie, zgodnie z potrzebami i programem terapeutycznym. Zajęcia prowadzi zespół specjalistów: pedagodzy, psycholog i logopeda. Uczniowie uczestniczą również w indywidualnych zajęciach rehabilitacji leczniczej - zgodnie z zaleceniem lekarza. Ośrodek zapewnia opiekę medyczną podczas pobytu uczniów w placówce.
Praca w zespole edukacyjno-terapeutycznym przebiega dwutorowo: poprzez odbywające się codziennie zajęcia grupowe i indywidualne, wzbogacone o terapię logopedyczną, psychologiczną i rehabilitację ruchową. Ważnym elementem jest rozwijanie sprawności samoobsługowej dzieci i dążenie do uzyskania maksymalnej ich samodzielności. Stałym elementem dnia jest inicjująca, zorganizowana aktywność - krąg poranny - dający możliwość ćwiczenia koncentracji uwagi, rozwijania możliwości komunikacyjnych, integracji percepcyjno-motorycznej. Formuła kręgu zawiera pewne stałe punkty: prezentacja własnej osoby, zaznaczenie obecności, ustalenie pory roku, miesiąca, dnia tygodnia, obserwacja pogody. Krąg stanowi okazję do systematycznego utrwalania znanych lub wprowadzania nowych wyrazów, pojęć : matematycznych, przyrodniczych oraz ćwiczenia analizy słuchowej. Wykorzystywane są tu różnego rodzaju wierszyki i piosenki, których treść jest ilustrowana ruchem, a celem jest utrwalanie pewnej wiedzy. Krąg poranny jest przede wszystkim okazją do nawiązania kontaktu między dziećmi i wychowawcą oraz zwróceniem uwagi na każdą osobę, pozwala dziecku na bycie przez jakiś czas w centrum zainteresowania grupy. W kręgu powstaje naturalna sytuacja do zainicjowania " tematu" zajęć.
Zajęcia grupowe prowadzone przez nauczyciela - terapeutę i odbywają się codziennie w poszczególnych zespołach terapeutyczno-wychowawczych. Uczniowie uczestniczą w zajęciach poznawczych, plastycznych, muzyczno-rytmicznych i ruchowych. Ta forma zajęć sprzyja wdrażaniu dzieci do współdziałania, nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych oraz uczy przestrzegania zasad społecznych. Tematyka zajęć dotyczy najbliższego środowiska przyrodniczo- społecznego, tego co dziecko otacza, co samo może zobaczyć i przeżyć. Duże znaczenie odgrywają wyjścia w środowisko otwarte, zapoznanie uczniów w bezpośredni sposób z zagadnieniami życia społecznego. Organizowane są wyjścia do miejsc publicznych np. domu kultury, biblioteki (konkursy plastyczno-techniczne), zoo, spacery, pikniki, organizowane są także imprezy okolicznościowe: spotkanie opłatkowe, mikołajki, choinka, walentynki, andrzejki, bal karnawał. W ramach integracji z otoczeniem współpracujemy z wieloma placówkami na terenie miasta i gmin okolicznych. Organizujemy zajęcia otwarte, integracyjne na które zapraszamy do nas rodziców, opiekunów i młodzież ze szkół średnich, którą zachęcamy do uczestnictwa w naszych zajęciach, wspólnie przygotowujemy przedstawienia
Klasa Przysposabiająca do Pracy to czwarty etap edukacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami (po ukończeniu gimnazjum) w wieku od 21 do 24 lat.
Celem edukacji w klasie Przysposabiającej do Pracy jest wszechstronny rozwój uczniów na miarę indywidualnych możliwości, przygotowanie do codziennego życia tak, aby byli zaradni, umieli sterować własnym zachowaniem i mogli uczestniczyć w życiu społecznym. Nauka w szkole trwa 3 lata, opiera się na opracowanych indywidualnie dla każdego ucznia, programach edukacyjno-terapeutycznych, a ocenianie postępów uczniów ma charakter opisowy.
Edukacja w Szkole Przysposabiającej do Pracy obejmuje:
Funkcjonowanie osobiste i społeczne – są to zajęcia, na których uczniowie doskonalą wiadomości zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych w zakresie czytania, pisania, elementarnych pojęć matematycznych, podstawowej wiedzy z zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego, a także nabywają umiejętności przydatne w dorosłym życiu, np. korzystania z instytucji użyteczności publicznej, posługiwania się pieniędzmi, pełnienia różnych ról społecznych.
Rewalidację indywidualną – (zajęcia z oligofrenopedagogiem, logopedą, psychologiem, tyflopedagogiem) – zajęcia te wspomagają rozwój uczniów, usprawniają zaburzone funkcje, rozwijają zainteresowania.
Wychowanie fizyczne, Zajęcia Sportowe – umożliwiają usprawnianie obniżonych funkcji ruchowych u uczniów, pozwalają kształtować ich sylwetkę, uczą sportowej rywalizacji. Zajęcia odbywają się w sali gimnastycznej, rehabilitacyjnej oraz na terenach sportowych.
Zajęcia kształtujące kreatywność – (plastyczne, muzyczne, teatralne) – w trakcie tych zajęć uczniowie rozwijają swoje uzdolnienia, zainteresowania i talenty.
Religię
PRZYSPOSOBIENIE DO PRACY:
W ramach tego przedmiotu uczniowie są przygotowywani do nabycia umiejętności praktycznych i wykonywania czynności pracy wynikających z następujących dziedzin:
GOSPODARSTWO DOMOWE – obejmuje szeroki zakres prac opartych na prowadzeniu gospodarstwa domowego, tj. sprzątanie, prasowanie, pranie oraz sporządzanie i wydawanie posiłków.
PRACE OGRODNICZE – uprawa i pielęgnacja roślin, prace na działce, tworzenie różnorodnych kompozycji kwiatowych, stroików świątecznych.
PRACE BIUROWE – obsługa urządzeń biurowych typu: kserokopiarka, bindownica, laminator itp. oraz wykonywanie usług w tym zakresie.
ELEMENTY SZYCIA RĘCZNEGO – zastosowanie ściegów podstawowych i ozdobnych w drobnych naprawach krawieckich oraz haftowaniu;
RĘKODZIELNICTWO – wytwarzanie drobnych przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich z zastosowaniem różnych:
- technik: decoupage, malowanie na szkle, haft matematyczny, wyrób ozdób i biżuterii,
- materiałów: drewno, glina, sznurek, modelina, tektura, koraliki, szkło, nici, wełna, bibuła, papier kolorowy itp.
Uczniowie uczestniczą w zajęciach praktycznych w Warsztatach Terapii Zajęciowej w odpowiednio wyposażonych pracowniach; stolarskiej, krawieckiej, poligraficznej, tkackiej, plastycznej.
W celu zwiększenia atrakcyjności procesu edukacyjnego i pogłębienia umiejętności społecznych uczniów organizowane są różnorodne wycieczki dydaktyczne, zajęcia praktyczne w polu, sadzie itp.