Rehabilitacja zawodowa
Wprowadzenie do rehabilitacji zawodowej odbywa się w grupach terapeutycznych poprzez terapię zajęciową. Każda grupa ma określony profil dostosowany do zainteresowań uczestników, którzy realizują rehabilitację zawodową poprzez przyswajanie umiejętności i nawyków związanych z pracą.
W ramach rehabilitacji społecznej organizowane są wyjścia do placówek użyteczności publicznej, kina, kawiarni, na zakupy. Uczestnicy wyjeżdżają na wycieczki, imprezy plenerowe, biorą udział w spotkaniach okolicznościowych, w imprezach sportowych, artystycznych. Uczestnicy prezentują swoje prace na kiermaszach, wystawach i konkursach.
Gospodarstwo domowe
Zadaniem grupy gospodarstwa domowego jest przygotowanie posiłków prostych i bardziej złożonych z uwzględnieniem zasad prawidłowego żywienia oraz przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Uczestnicy kontynuują naukę operowania przyborami odpowiednio dobranymi do danej czynności, uwzględniając dobór narzędzi i produktów. W trakcie zajęć uczestnicy zdobywają umiejętności takie jak: estetyczne nakrywanie stołu, obróbka wstępna warzyw i owoców, gotowanie, smażenie, pieczenie, umiejętności obsługi sprzętu kuchennego i pralki. W wolnym czasie od zajęć kuchennych rozwijają zainteresowania manualne.
Tkactwo – plastyka
Założeniem pracy w grupie tkacko – plastycznej jest kształcenie umiejętności twórczych, rozwijanie wyobraźni i poczucie estetyki. Uczestnicy zapoznają się z technikami tkackimi, splotami makramowymi oraz plastycznymi min. decoupage, powertex, malowanie na płótnie. Poprzez rozwój procesu twórczego uczestnicy kształtują odpowiednie zastosowanie technik i wykonywanie przedmiotów użytkowych, dekoracyjnych, artystycznych. Uczą się projektowania, tworzenia kompozycji z wykorzystaniem zróżnicowanych materiałów i narzędzi oraz modelowania w masach plastycznych.
Poligrafia
Uczestnicy grupy poligraficznej poznają i uczą się obsługi takich urządzeń poligraficznych jak: drukarka, skaner, laminator, gilotyna do papieru, kserokopiarka, bindownica, tablica do bigowania i cięcia papieru, prasa do termotransferu tekstu i grafiki na różnego rodzaju powierzchnie, przedmioty twarde i miękkie, wypalarka motywów rysunkowych na drewnie. Ponadto rozwijają umiejętności posługiwania się sprzętem komputerowym i internetem, poznają podstawy działania i funkcjonalność programów biurowych i graficznych, korzystają z programów i gier edukacyjnych, które są doskonałą metodą kształtowania koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej, koncentracji uwagi oraz pamięci świeżej.
Krawiectwo
Celem zajęć grupy krawieckiej jest doskonalenie umiejętności szycia zarówno techniką ręczną jak i maszynową. Uczestnicy w pracowni uczą się posługiwania podstawowymi akcesoriami krawieckimi, zastosowania przyborów i narzędzi pomocnych do wykonywania prac, obsługi maszyny do szycia i maszyny overlock. Uczą się estetycznego wyszywania ręcznego za pomocą haftu krzyżykowego oraz ściegów ozdobnych, przez co kształtują swoją cierpliwość oraz wyobraźnię. W ramach zajęć uczą się czynności prania i prasowania gotowych prac, a także materiałów wykorzystywanych podczas zajęć.
Stolarstwo
W grupie stolarskiej uczestnicy zapoznają się z różnymi narzędziami stolarskimi i uczą się prawidłowego ich używania, zapoznają się z gatunkami drewna oraz prostymi formami i metodami jego obróbki. Wykonują przedmioty użytku codziennego oraz elementy dekoracyjne. Zajmują się renowacją mebli użytkowych w warsztacie oraz drobnymi naprawami. Uczestnicy pracujący w grupie stolarskiej nabywają umiejętności poprzez rozwijanie dokładności, staranności oraz dbałości o narzędzia pracy i powierzony materiał. Szczególny nacisk kładziony jest na przestrzeganie przepisów BHP. Wyrabiane jest poczucie piękna i estetyki, kształtowana jest wyobraźnia przestrzenna. Grupa stolarska zajmuje się także wikliniarstwem poprzez wykonywanie prostych elementów dekoracyjnych i użytkowych.
Ceramika
Celem grupy ceramicznej jest samodzielne przygotowanie przedmiotów użytecznych i dekoracyjnych poprzez lepienie i modelowanie w glinie. Rozwijana jest sprawność manualna, koordynacja wzrokowo – ruchowa i motoryka ręki. Uczestnicy zapoznają się z poszczególnymi etapami pracy w tworzeniu wyrobów ceramicznych, uczą się przygotować potrzebny materiał i narzędzia oraz przygotować stanowisko pracy. Praca w glinie wdraża do samodzielnej pracy twórczej i daje poczucie niezależności.